Conservatie en Restauratie van Schilderijen

  • Before-Sepulcre
    After-Sepulcre
    Before Sepulcre After
  • Before-sepulcre
    After-sepulcre
    Before sepulcre After
  • Before-xray
    After-xray
    Before xray After
  • Before-sepulcre tear
    After-sepulcre tear
    Before sepulcre tear After
  • Before-Engraving
    After-Engraving
    Before Engraving After
  • Before-Sleeve
    After-Sleeve
    Before Sleeve After
  • Before-Riders
    After-Riders
    Before Riders After

P

assieve conservatie van schilderijen behelst het nemen van preventieve maatregelen om te voorkomen dat een kunstwerk verder beschadigt kan worden. Er is een groot scala aan technieken beschikbaar om blootstelling aan licht, luchtvervuiling, schommelingen in luchtvochtigheid en en biologische contaminatie te meten en beperken.

In tegenstelling tot passieve conservatie kan het feitelijk restaureren van schilderijen gezien worden als ‘actieve restauratie’, waaronder alles valt van noodinterventies (bijvoorbeeld brandschade) tot het aanpassen van het esthetische voorkomen van een schilderij om de waarde te verhogen. Hoewel restauratie meestal geassocieerd wordt met het terugbrengen naar de oorspronkelijke staat is dit niet altijd mogelijk, noch wenselijk. De voorstellen tot restauratie moeten altijd de juiste balans tussen esthetische, historische en ethische overwegingen weten te vinden. Daarom worden restauratievoorstellen pas geformuleerd na grondig voorbereidend onderzoek met onder andere gebruik van microscoop, röntgenfoto’s en UV en infrarood fotografie.

Alle medewerkers van Sofrino hebben hun onderwijs ontvangen bij vermaarde opleidingsinstituten zoals de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen, en volgen zeer regelmatig masterclasses bij internationale experts om op de hoogte te blijven van de nieuwe technieken.